Wednesday, April 1

Hasil Karya Aku

Pengemis Kecil

Pada suatu sudut sepi
terdampar tubuh kecil
berlantaikan tanah
berbumbungkan langit
berbaju lusuh
berseluar koyak
hidupnya hanyalah di situ.

pada suatu sudut sepi
terdampar tubuh kecil
menadah tangan menagih simpati
untuk dapatkan sesuap nasi
andai ada yang simpati.

pada suatu sudut sepi
terdampar tubuh kecil
merenung masa hadapan sendiri
sampai bila hidup begini.



Kepada-Mu

Sekuntum doa kupanjatkan
dengankanlah permintaan hati
yang teraniaya ini
dan berikanlah aku erti hidup
yang terhempas
yang terlepas.

sekuntum doa kumohon
memohon keampunan-Mu
dari noda-noda hitam
yang membaluti tubuh ini
yang mencengkam hati ini.

aku insanmu yg lemah
yang kerdil
acap kali ulangi kesilapan
aku memohon
kepada-Mu
peliharalah jiwa ini dari kemungkaran.



Cerita Satu Malam

Angin malam menghembus lembut
wajah-wajah basah kehangatan
saat tidur yang berwajah ngeri
mungkin esok akan berulang cerita yang sama.

dalam tahmid dan doa
memohon agar jauh dari malapetaka
dalam dada ada darah yang hangat mengalir
persetan pada terjahan senjata neraka
anak kecil menangis sini sana
dalam pelukan si ibu
sambil berlari selamatkan diri.

dan genggaman itu ada cahaya semangat
dalam doa ada seribu hikmat.

musibah terus menimpa
sekelip mata musnah segalanya
tiada lagi seruan membela
mereka membisu
mereka tidak lagi mengerti
tetapi perjuangan harus diteruskan
kerana kita hidup hanya sekali.



Sahabatku

Sahabatku
saat aku pergi
hidupku sunyi
hidupku bagaikan terhenti
tanpa dirimu di sisi.

Sahabatku
kenangan kala kecil sering bermain dimindaku
berlarian di batas sawah
menangkap ikan-ikan sawah
berkejaran menangkap belalang kecil
dijadikan umpan kala memancing.

Sahabatku
aku rindu kepadamu
aku rindu kenangan dulu
aku rindu gelak tawamu
aku rindu semuanya.

Sahabatku
siang malam aku berdoa padamu
agar kau tenang di sana
agar kau ditempatkan bersama golongan mukmin
Amin.....
Amin.....
Ya rabbal a' lamin.......



Anakku

Anakku
saat itu tapak kakimu sebesar tapak tanganku
akan ku asuh agar kau jadi insan berguna
akan ku curahkan semua kasih sayangku
akan ku bimbing dirimu
menjadi anak yang soleh dan solehah

Anakku
engkau membesar dengan cepat
engkau sudah mampu bercakap
berlari
aku bahagia mempunyai anak secantikmu

Anakku
kini engkau telah meningkat dewasa
jangan kau lupa pada ibu tua ini
ibu tua yang susah payah membesarkanmu
ibu tua yang sanggup berjaga malam kala engkau sakit
ibu tua yang sanggup lakukan apa sahaj demi kebahagiaanmu

Anakku
ibumu kini sudah tua
ibumu ini rindu akan dirimu
sampai bila harus ibumu ini menanti kepulanganmu???
Pulanglah nak!!!
sebelum ibu menutup mata
untuk selama-lamanya




No comments:

Post a Comment