Wednesday, April 1

PART 3

Macam biasa la hari Rabu mesti muncul juga setiap minggu..seperti biasa...pukul 11.30 pagi dah masuk dalam kelas..bukan apa...nak duduk depan..pergh!!!bangga tu kalau dapat duduk kat depan..dan seperti biasa..tempat duduk group aku (D’Lima) sentiasa di barisan hadapan...jam dalam kelas pun dah pukul 12..nak!!! muncullah Dr Normaliza... minggu ni pun kami belajaar macam biasa juga... pun macam biasa...sesi fotografi ambik nota....Dr Normaliza cakap lepas ni dia nak tanya soalan...so semuanya tekun la mendengar point-point penting...yang mana yang sempat salin..kitaorang salin..nanti bila lecterur tanya..xda la tercari-cari sangat dalam kamera tu..bukan apa..Dr Normaliza ni...kalau lambat..dia dah tak terima jawapan dan secara automatiknya kami takkan dapat markah...so kami semua kena cepat dan tangkas...dari satu slide ke sati slide dan berakhirlah kuliah untuk hari tu...dengan selambernya Dr Normaliza tutup slideshownya tu...so kami pun bersiap sedia untuk menjawab soalan yang bakal diajukan...Dr Normaliza panggil group by group..ahkhirnya gorup kami pun dipanggil..dengan cepat kami berenam pun bangun...yang jawabnya seorang ja..hehehe...dan group kami dapat jawab..fuh!!! lega...

Malam menjelma pula....aku seperti bersiap-siap nak pegi kelas amali..malam tu Cik Nuruk cakap kami kena buat kalendar...aku tak tau la guna software apa...kena gi kelas dulu baru tau camne cara nak buat kalendar tu....seperti biasa pukul 7.40..bus pun gerak dan kami minta pakcik bus tu berhenti kat depan sanggar bahasa...buat otai boleh..hehehe...

Dah masuk dalam makmal tu..semua ambik tempat duduk masing-masing...Cik Nurul dah sampai time tu... aku pun on pc..pastu buka internet..apa lagi kalau tak buka friendster...check ada komen baru ke tak...hehehe...bukan ngelat eh..buka kejap je...lepas tu Cik Nuruk bagi arahan suruh buka adobe photoshop...aku tau la sikit-sikit tentang adobe ni walaupun pada mulanya kau tak pandai nak guna camna..yang kau tau agak sukar la nak guna adobe ni tambah-tambah time nak crop pic..ye la..tangan keras lagi..kalau dah biasa buat...tangan nie senang la nak crop gambar tu...ni baru nak belajar...tak pe...aku akan belajar....

Mula-mula belajar basic je tentang adibe nie...camna nak buka layer baru..masukkan gambar...masukkan background..masukkan perkataan...kau pun belajar-belajar la buat...mula-mula tu yang aku ingat..aku mula belajar buat kotak-kotak kecik..yang berkaler-kaler...dan semestinya kaler pink la yang aku pillih..pink campur putih..kaler yang mendamaikan jiwa aku...yang aku inagt..malam tu aku tak buat mana pun..berjalan ke meja member-member ja lebih...hehehe...teruk kan aku ni..tapi aku bukan berjalan berborak tapi aku berjalan sebab nak belajar..ada sesetengah member aku tu dah expert..so kita kalau tak mahu sesat jalan..kena rajin bertanya la...aku ni bukan pandai sangat pun...kelas pun habis untuk malam tu...

Balik bilik...aku pun try la buat kalendar tu..tadi nak buat kat dalam kelas..tak ada bahan yang cukup..tak ada gambar menarik..malam tu pun aku terfikir-fikir la juga..aku nak buat gambar apa la untuk kalendar aku ni..hmmm... apa yang sesuai eh??? Langsung tak ada idea nak buat gambar apa lagi...last-last aku nampak katil tu macam memanggil-manggil aku je..hehehe...aku pun terus la melompat atas katil tu...tapi yang sedihnya..mata aku ni tak dapat nak lelap...aku pun bangun semual..ambik laptop letak kat atas katil...mula search internet..cari gambar-gambar menarik untuk kalendar aku tu...cari punya cari...last-last aku tertido kat depan laptop...

Hmm....hari ni hari Rabu...seperti biasa..kelas Bahasa Multimedia tak pernah batal...hehehe..ada niat nak ponteng la tu...hari tu masuk lambat sikit sebab pegi makan dulu kat kafe FBMK...dalam pukul 11.45 pagi baru masuk kelas..hari tu Dr Normaliza masuk kelas..bagi taklimat sikit tentang apa yang kami semua kena buat untuk hari tu...apa benda la pula nak kena buat sebab kami hanya diminta supaya bawa laptop dalam setiap group....kami semua dengar dengan teliiti...tekun ni...jangan main-main..tapi dalam haati tertanya-tanya tugas apa yang perlu kami buat...

Nah!!! Kami kena buat esei yang panjangnya 8 muka surat..tajuk dah disediakan oleh lecterur kesanyangan..sape lagi kalau bukan Dr. Normaliza...hehehe...masak-masak...dah la tengah hari..nak kena fikir buat esei la pula...dah tu kena hantar seperti biasa sebelum pukul dua...adoi la!!! Dengar ramai juga yang mengeluh..ye la 8 page dalam masa tak sampai 2 jam..memang dalam satu group ada 6 orang tapi tak aku rasakan macam satu bebanan la...dalam bgi idea memang ada tapi nak olah setiap idea dalam bentuk ayat dan menjadikan satu perenggan yang lengkap..memang sukar..susah sangat..otak macam beku semacam je...cik pak tunjukkan draf awal esei kumpulan kami...dr. Normaliza luluskan esei kami tu...

Time nak mengarang la pula...adoi la...punya la susah..tak ada idea langsung...nak siapkaan satu perenggan punya la lama..tapi group kami bernasib baik sebab ada 2 orang bawa laptop...zura ngan okina bawa...so cepat sikit menaipnya..aku dengan ecah mengarang atas kertas ja..tu pun punya lama nak siapkan...nad yang banyak tolong..ye la dia tu kan otak sempoi sikit..tambah-tambah group aku dapat tajuk ‘cerita binatang dan kanak-kanak’...apa lagi...nad lagi-lagi la mencurahkan ideanya yang gila-gila tu...siap serta dengan lagu wonderpets lagi..ala kartun yang popular kat tv9 tu..yang pukul 2.30 petang tu..hehehe...

Karang punya karang..kami tak sedar yang masa dah dekat nak abes...apalagi...kelas pun bising la...banyak group ag yang tak siap rupanya termasuklah group aku..semua dah gelabah dah...tambah-tambah group aku sebab baru 6 muka surat...huhuhu..pastu kami tgk kat ats whiteboard ada arahan Dr Normaliza yang mengatakan kami boleh hantar sebelum pukul 2.15 petang...lega sikit...kami terpaksa keluar dari bilik tu sebab pukul 2 ada kelas lain yang nak masuk...kami sambung buat esei tu kat luar..dalam pukul 2.10..kerja kami tu tak siap ag.. baru 7 page..huhuhu..semua dah bising...nak tak nak kami buat kesimpulan and then hantar...pastu...yang geramnay..wireless lak buat hal....dah la kena hantar melaui emel...pastu kami tak tau sama nak hantar cmna...hehehehe...tapi akhirnya kami berjaya juga hantar assigment tu...bila tanya group lain..ramai juga yang tak siap 8 page...tawakkal je la...Dr mintak maaf banyak-banyak ye..

Malam tu kelas amali berjalan seperti biasa...kami buat kerja kami macam biasa..aku still tak nampak ag apa yang aku nak buat dengan kalendar ni..orang cakap blurr ag la...aku pun mula la berjalan ari satu meja ke satu meja...hehhehe...bukan berjalan saja ye,,,berjalan tengok kalendar orang lain...majoriti letak gambar sendiri...aku pun terfikir...kenapa tak letak ja muka sendiri...kalendar tu hak diri sendiri...sapa lagi yang nal buat kalendar yang letak muka kita sendiri kalu bukan diri sendiri???so tanpa membuang masa aku pun balik la tempat aku..mula la nak buat...aku mula nak crop picture aku...mula-mula tak reti la...asyik salah je..asyik terlebih dari garisan sepatutnya je...da tu punya la buruk aku crop benda alah tu...aduhai..memang menguji kesabaran sebagai seorang manusia...kalau tak ada kesabaran...memang aku tak buat dah...hehehe..maybe sebab fikirkan tu assigment kot...so aku redah je la...dari tak ada idea..mencurah-curah lak idea aku...hehehe...

Balik kolej malam tu...aku sambung buat kat bilik...Cik Nurul cakap next week dia nak tengok sampai bulan 7...malam tu aku buat sampai bulan 9...terlebih rajin..nanti touch up ja kalau rasa kat mana yg kurang...rasa best pulak buat tu...hehehe..aku buat sampai pagi..tak sedar langsung...tiba-tiba ja dengar azan subuh...terkejut jugak aku...tapi nasib baik..aku tak ada kelas hari khamis...lepas subuh aku pun tido...

to be continued

No comments:

Post a Comment