Wednesday, April 1

PART 4

Hmmm...apa lagi eh yg aku nak cerita..nak ikutkan banyak ag yang aku alami masa dalam kelas bahasa multimedia....kena marah...dan macam-macam ag..aku pun bukan ingat semua nak cerita setiap yang berlaku dalam kelas tu..ingat pun sikit-sikit je la...sorry kalau ada yang tertinggal...yg paling aku ingat la...ada 1 minggu tu...xingat bila..dia ada suruh kami bawa kamera ..bukan sebab nak ambik nota kat slideshow tp kami kena buat pelbagai gaya yang menunjukkan peribahasa melayu ataupun simpulan bahasa..pesan Dr Normaliza yang paling kelakar yang pernah aku dengar..kami semua tak boleh ambik gambar macam ambik gambar pasport...hehehe...satu kelas gelak bila dengar Dr.Normaliza pesan camtu...hehehe...Dr Normaliza ni tegas tapi suka buat lawak...kadang-kadang sakit perut bila dengar lawak dari dia..heheheh...Dr..jangan marah eh..

Ada 1 hari tu...geng budak lelaki datang kelas lambat..diaorang ingat Dr.Arbai’e yang ganti kelas hari tu sebab minggu sebelum tu Dr. Arbai’e yang masuk ngajar..dengan selambernya diaorang masuk kelas tup tup... Dr. Normaliza tercegat kat depan...apa lagi..kantoi la..muka yang lambat semstinya genr Single Is better tu...hahaha...sian kt diaorang hari tu...Dr. Normaliza bagi syarat..kalau nak duduk, kena bagi pantun yang dia tak pernah dengar kat mana-mana sebelum ni...macam-macam pantun yang kami semua dapat dengar..semua merepek ja..hehehe...akhirnya..semua pun dpt duduk juga...


Berbalik cerita yang kena tangkap gambar tu...tengah-tengah hari rembang...kami semua bergambar la...ada yag dekat tengah jalan...kat bawah pokok...yang tak tahannya ada jugak yang tangkap atas pokok...sanggup tu panjat pokok demi mendapatkan hasil kerja yang menuaskan hati...ish!! ish!! Ish!!! Anak didikan sape la ni ya...hehhehehe....hari tu kami tak habiskan pun sessi fotografi...sebab okina tak ada..nak tergelak pun ada tengok gelagat member-member aku yang lain..macam-macam aksi...orang lain trngok pun hairan...apa benda la budak-budak ni buat tengah-tengah hari buta ni...huhuhu...


Group kami sambung fotografi tu kat kolej je...sebab kami semua 1 kolej so senang la sikit...kami sambung fotografi tu hari khamis petang...tangkap gambar kat padnag melati....semua yang lalu lalang asyik tengok je aksi kami...hehehe...macam-macam gaya yang kami buat....terbaring la....terlentang la..melompat la...panjat poko pun ade...nad yang panjat sbb dia nie antara yang terkurus la dalam group aku...heheh...sorry nad..jgn mrah eh...


Hari tu napa entah...gambar yang kami tangkap tu tak memberi kepuasan...ada ja yang tak kena...pastu ari selasa minggu depan tu kami tangkap lagi sekali..kali memang memuaskan...ecah siap panjat pokok kelapa lagi walaupun tak tinggi pun dia panjat...hehehe..aku paling suka picture 2..nampak lain dari yang lain...malam tu kami berkumpul untuk buat slideshow...esoknya nak present kat dalam kelas....lewat jugak la tido malam tu...ciapkan slideshow tu...aku balik bilik dalam pukul 2 pagi la..takut nak balik lambat...tinggallah ecah ngan zura yang buat.....


Esok tu kami group 1st yang present...berdebar-debar nie...tup-tup...boleh pulak Dr. Normaliza tanya berapa minit slideshow kami tu..sebab sebelum nie dia ada pesan untuk buat 7 minit ja...kami semua gelabah la...sedangkan memang slideshow 7 minit cukup...takut juga kalau dia suruh stop...dr. Normaliza ni bukan boleh kira sangat..apa-apa ja mungkin terjadi so kami semua kena bersiap sedia...akhirnya presentation kami berjaya walaupun pada mulanya cuak jugak bila kena tegur camtu...hehehe...

Seperti biasa...bila ada kelas multimedia siangnya..malam mesti la ada kelas amali...malam tu Dr Normaliza datang buat spotcheck kalendar...huhuhu...terkejut jugak...tup tup...zuwara dengan epah pulak lambat..cmna la diaorang boleh lambat..tapi diaorang dok kat Kossas..berkemungkinan boleh terlepas bas...cian diaorang...kena berdiri kat depan tapi nasib baik tak lama...Dr. Normaliza pun check la one by one..dup..dup..jantung aku dah berdegup kencang ni...takut beb...bukan apa...hehhe...sampai la turn aku...huhuhu...takutnya time tu tapi nasib baik tak tersalah tekan...punya la banyak komen tentang kalendar aku...especially tentang kaler tulisan la...tak kena denga background...hehehe...so aku kena tukar la...tak apa la kan...teguran kan untuk menjadikan kita ang terbaik...macam-macam la teguran yang aku dapat...


Balik malam tu aku pun edit la kalendar aku tu...pastu aku siapkan sampai bulan 12...minggu depan dah nak kena kalendar tu...siap dengan print lagi...aku pun buat la dengan tekunnya..sampai lewat malam la jgak..akhirnya...kalendar aku ciap jgak,,aku dah tukar yang mn Dr.Normaliza cakap...aku berpuas hati la dengan hasil kerja tangan aku..


Hari ni kami diminta oleh Dr. Normaliza untuk bawak kertas lukisan..ngan kaler pensel...tak tau la nak buat apa...kadang-kadang aku rasa macam belajar kat tadika je..ye la..bawak kaler la..kertas luisan la,,,,gunting la..pastu duduk bersila ramai-ramai kat bawah pastu buat kerja..hehehe..tapi enjoy sangat bila kelas camtu...walaupun ada sedikit tekanan tapi enjoy...huhuhu...hari tu kami kena buat draf untuk satu majalah dan seperti biasa tajuk bagi setiap group tak boleh sama. Group aku buat tentang majalah wanita...hehehe...kami kan bakal golongan wanita...dalam majalah tu ada bahagian tip-tip penting...aksesori...dekorasi..dan macam-macam lagila tentang wanita ni...kami kena melukis..mewarna...hehehe...aku ni bab lukis melukis out sket...aku tak pandai..dari sekolah rendah sampai la menengah tak pernah melukis...last aku melukis masa darjah 4...so aku ni bahagian mewarna dan bagi info-info je...kalau bab kaler-kaler ni aku suka...hehehe...semua kerja yang Dr. Normaliza bagi..kami kena hantar kat bilik dia sebelum pukul 2...tu memang syarat biasa la..tugasan hari tu pun tak sempat jugak,...kelam kabut kami kaler bahagian belakang...hehehe tapi last-last siap jugak sebab buat kerja dalam satu pasukan...time tu bley la nampak tangan bersilang sana sini...nak tolong sesama kawan...


Malam tu entah apa la nasib malang kami semua...bas yanng nak gi fakulti tu lambat...selalunya pukul 7.40 malam bas tu dah jalan tapi hari tu 7.50 malam baru nak jalan...dah la tu pakcik tu asyik bergayut ja..geram tol aku time tu...da lambat dah nak gi kelas...cik pah selaku ketua untuk kelas amali pun gi la gtau pakcik tu yang kami ni dah lambat...dia boley selamber buat tak tau jer...ikutkan hati...dah gi bawk dah bus tu...nasib baik tak tau jer nk drive bas cmna...kami sampai kat makmal cyber 2 pukul 8.05 malam...sekali bukak pintu....tu dia...Cik Alia yang ada...apa lagi kami kena tahan la kat depan kelas..huhuhu..malang tol malam tu...


Cik Alia suruh kami bagi 15 alasan setiap orang dan alasan setiap seorang tak boley sama...dah la kami ramai...kalu 3 orang ka..okay la jgak...gasakla...aku berdiri kat pintu...aku,nad,ecah nagn mira berdiri sekali...yang si nad asyik buat lawak ja..sakit perut aku ngan gelagat si nad...lama la jugak kami berdiri kat depan tu...huhuhu...geram pun ada time tu....macam nak marah je time tu...bukan salah kami lambat...entah malang apa ntah dapat pakcik bas yang macam tu unutk malam tu...adoi la!!! Geramnya aku!!!...


Malam tu Cik Alia datang untuk last check kalendar ang kami buat sebelum gi print...lepas habis Cik Alia check yang lain...dia pun tanya la kami ni kenapa datang lambat..bila kami bagi alasan...dia tak caya...aduh!! sakitnya hati itme tu... sebelum-sebelum ni kami tak pernah lambat...geramnya time tu...mula-mua Cuma cikpah ngan zura yang bersuara...alih-alih dua orang tu ja yang boley duduk...ni tak bley jadi....kami semua pun apa lagi keluarkanlah hujah masing-masing...dan akhirnya kami dapat duduk...hehehe...sorry ya Cik Alia...mintak ampun..halalkan ilmu yang da di beri.. lepas tu je Cik Alia pun check la kalendar kami ni...dia suruh kami tunjuk kat Cin Nurul dlu sebelum gi print...ahh!!! sudah....


Nak dijadikan cerita...nak jumpa Cik Nurul..bermacam dugaan yang kami terpaksa tempuh...huhuuhu...sedih tol..mula-mula cikpah msg cakap Cik Nurul ada kat bilik Jumaat pagi..pastu cakap ada petang...pastu cakap ada hari Sabtu pulak...nak dijadikan cerita...hari Sabtu baru aku gi jumpa Cik Nurul...tup-tup...ecah msg yang kalendar Mira yang dia da ciapkan tu...dia gi delete...da la tak save dalam laptop...aduh!!! camna la bley jadi cmni...aku pun gi la bilik mira dulu.akhirnya tengah hari jugak la kami gi fakulti...gi jalan kaki pulak tu...tapi tak pe la..exercise sikit...hehehe..


Cari punya cari rupanya Cik Nurul ada kat Dewan Za’ba je pun...penat kami cari kt office..pastu tunjuk la kat dia.,..aku ingat da lepas..bley gi print..rupanya tak lepas...aduh!!!lagi banyak komplen dari Cik Nurul...aku kena repair ag aku punya kalendar..dugaan betul la..cam nak nangis jer time tu...balik dr fakulti...kami gi ss..beli makanan tengah hari kat sana...balik tu makan kat dataran tanjung dulu ngan ecah and mira..lepak-lepak kat bawah dlu..pastu baru aku naik...touch up ag aku punya kalendar..kalau bley nak siapkan hari tu jugak and gi print...tapi aku tak sempat tak siapkan...rupanya kedai tak bukak pun hari Sabtu tu...diaorang gi hari Ahad pagi...pun tak buka jugak...hari isnin..lepas kelas pukul 8..kami berkumpul ramai-ramai kat depan fakulti...tunggu bas rapid...kami gi print ramai-ramai...sampai ja kat kedai tu..kami tak payah cakap dah.cmna yang kami nak sebab orang kat kedai dah tau cmna kehendak Dr. Noramliza...punya la hebat...hehehehhe...sebelum print..tokey kedai tu check dlu kalendar kami...ikot size btol ke tak...ada jugak yang salah size...macam lela...tengku mira..nine...wani...cian diaorang...da la penat-penat buat..tengok-tengok salah size...kalau aku...sure tension giler time tu....tapi aku tangok diaorang steady ja...hehehe...salute la korang...
Akhirnya kalendar aku tu berjaya jugak...memang berpuas hati la...hehehe....aku submit kalendar aku tu hari rabu malam kat dalam kelas amali...malam tu kami belajar buat website...Ya Allah!! Aku tak paham langsung...memang aku failed la bab ni...serius aku cakap...walaupun aku dah tanya orang...tapi memang aku tek reti..huhuhu...dah la tuk siapkan website tu hanya 2 minggu ja...dan seperti yang dijangkakan...hasil kerja aku memang tak memuaskan hati langsung...tak tau nak cakap cmna...memang xpuas hati...huhuhuhu....sedih aku...


Dah la malam-malam kami asyik gi kelas jalan kaki ja...geram betul ngan pakcik bas tu...ntah dia gi mn ntah bawak bas tu...macam nak pancitkan je tayar bas tu...geramnya!!! tiap-tiap minggu lak tu...dah la nk gi fakulti bahasa moden tujalan gelap...takut juga..walaupun ramai-ramai tapi macam-macam bley berlaku...benda nak jadi kita tak tau...tension tol ngan bas nie...malam ja mesti buat hal...bley dikatakan dekat la jugak fakulti bahasa moden ngan kolej tapi keadaan jalan tu yang tak mengizinkan...sakit hati aku....huh!!! memang nak kena buat laporan la.

to be continued...

No comments:

Post a Comment