Wednesday, April 1

KeTikA dan KaLimaT>>>PART 1

Nama aku Noor Ainie bt Zakaria...member-member panggil aku Ain...aku student di UPM.aku ambik kos Bahasa dan Linguitik Melayu...aku berasal dari utara semenanjung...mana lagi kalu bukan Kedah..hehehe...oh!!! Kedah ku sayang...hehehe...sepanjang pengajian aku di UPM...aku tinggal di Kolej Tun Dr Ismail.maksudnya dah 3 tahun aku stay kat situ...dah macam-macam yang aku lalui sepanjang bergelar pelajar dan penghuni kolej KTDI...straight to the point...sebenarnya aku nak cerita pengalaman aku...kiranya bermacam-macamla yang aku nak ceritakan sepanjang 1 semester ni.tambah-tambah dalam kelas Bahasa Dalam Multimedia...ala...kelas Dr Normaliza tu...mesti korang nak tau tentang kisah aku kan... Kalau tak menarik, mintak maaf la. Harap semua enjoy baca kisah aku ni... He... He... He....

Hmmm… fisrt time dengar subjek Bahasa Dalam Multimedia, aku jadi gerun. Takut pun ada juga time tu. Ye la... Aku ni Cuma tau guna laptop ni pun tuk buat assigment, dengar lagu, tengok movie, main friendster, main tagged, main YM, search YOUTUBE, guna google, yahoo ja. Yang lain-lain ni aku tak pandai sangat.sikit-sikit boleh la...Tambahan pula dengar lecturer yang nak ngajar subjek ni punya la garang. Aku da jadi gabra. Orang kedah cakap gelabah biawak. Huhuhu.... Kelas hari first tu aku tak pi pun. Aku ni dah la malas nak pi kelas. Lepas tu member-member aku cakap kelas ni tak boleh ponteng kecuali kalau ada surat dari doktor. Lepas tu member aku cakap yang dalam kelas ni kena buat group. Satu group kena ada 6 orang. Kalau seorang tak pi kelas, effect satu group. Cik Pah cakap aku 1 group dengan dia. Dalam group tu ada Zura, Ecah, Okina, Nad, aku sendiri dan Cik Pah. Group kami dinamakan D’Lima... sedap tak nama tu??? Mesti la sedap kan??? Kan?? Kan???

Minggu kedua... kelas start macam biasa. First time dalam hidup aku, sepanjang 3 tahun kt UPM ni... student masuk lebih awal dari lecturer... lepas tu semua berebut-rebut nak duduk kat depan. Tak ketinggalan juga la ngan aku...he..he..he.. pun nk duduk di bahhagian depan juga pada hal dalam kelas-kelas lain...jangan harap la nak tengok muka aku kt depan... hati aku ni dah berdebar-debar... tertanya-tanya macam mana la rupa Dr Normaliza ni... member-member aku cakap dia ni garang... aku dah berpeluh kat tempat duduk aku tu walaupun bilik tu ada aircond. Dup...dup..dup.. jantung aku berdegup... mata aku asyik tengok jam je.. ternanti-nanti detik kul 12 tengah hari... cewah!!! Macam tunggu nk dinikahkan la pulak... lepas tu... pintu bilik pun terbukak..jeng!!! jeng!!! jeng!!! suspen sikit..

Muncullah orang yang ditunggu-tunggu... aku tengok ja muka Dr. Normaliza.. dari riak muka tak ada la garang mana pun... lega hati aku... he..he..he... aku tengok cara dia berpakian... fuh!!! Memang sempoi... simple but kemas.. aku suka camtu.. tak adala berserabut... senag nak bergerak.. mula-mula masuk, lecturer aku tu bagi la taklimat ringkas tentang kelas dia... dia tak nak ada student lambat... ponteng kelas... lepas tu dia ada terangkan sikit tentang kelas amali yang dikendalikan oleh Cik Alia dan Cik Nurul... lepas tu kelas pun bermulalah...

Ha... satu lagi lupa aku nak cakap... Dr Normaliza ni... kalau ada kerja yang dia nak buat dalam kelas... dia suka tampal notis kat board depan bilik dia.. so secara tak langsung memang kena lalu la depan bilik dia.. kot-kot ada benda yang nak kena bawa... tapi bilik dia tu dekat lokasi yang strategik.. kami panggil laluan tu highway lebuhraya utara selatan.. he.. he... he...

Okay... aku sambung cerita di dalam kelas pula...hari tu dia kami kena buat papan iklan... guna multing board size A4...kami pun mulalah bersila...mula keluarkan barang-barang kami bawa... ada bawak majalah...gunting..pisau...gam..sekali tengok macam budak-budak tadika pula... Dr Normaliza letakkan syarat... kerja yang kami buat tu mesti kemas dan bersih.. masa nak gam kat atas multing board tu kena pastikan tak ada gelembung-gelembung udara... memang kena teliti la buat kerja ni.. satu lagi syarat dia.. kena buat dalam group... masa dia bagi 2 jam... syarat yang paling utama sekali dia tak benarkan kaami guna sebarang pen sekali untuk tulis atas tu... so kami kena la gunting huruf-huruf yang ada kat dalam majalah tu...

Mula-mula buat pening la juga... kena cari iklan yang menepati ciri-ciri yang kami belajar.... helaian demi helaian kami cari.. akhirnya juma juga... aku tak pandai bab gunting-mengunting ni... bab-bab nie Ecah terror sebab dia cermat orangnya... bila dah jumpa iklan yang sesuai... aku bagi kat Ecah.. dia la tukang gunting dalam group kami... he... he... he... ecah....... jangan marah eh... tepi group kami ada group Single Is Better... yang tediri daripada pelajar-pelajar lelaki yang agak sengal... asyik bertekak ja dengan group tu..... single la konon padahal tak single pun... huhuhhuhu...

Hari tu aku rasa masa berjalan cepat sangat.. papan iklan tu kami kena hantar kat bilik Dr Normaliza sebelum pukul 2... time tu dah pukul 1.30.... banyak benda lagi yang tak dilekatkan... tambah-tambah muka depan iklan tu.. dah la kena lekat satu-satu huruf untuk nama kami dan nombor matrik... kami semua dah gelabah... kalau hantar lebih dari pukul 2... Dr Normaliza tak nak terima so dengan automatiknya kami akan dapat 0 untuk assigment tu... takutnya...jangan fikir lain eh... takut tak sempat hantar da.... dengan secepat mungkin kami buat kerja tu... tangan bersilang sana sini... badan berpeluh-peluh... sebab gelabah... dan akhirnya kami berjaya siapkan papan iklan tu... fuh!!! Lega.... lega sangat time... Cik Pah selaku leader dalam group kami dengan sepantas yang mungkin lari gi hantar kat dalam bilik Dr Noramaliza dan assigment kami tu di terima sebab tek lebih masa lagi.. Horay!!! Kami berjaya... berakhirlah sudah cerita untuk hari tu....

to be continued...

No comments:

Post a Comment